woensdag 24 maart 2021

Review: Monstrum – Miquel Bulnes

Op een tafel in een Baskische kelder heeft iemand geschreven in bloed: Ze zijn onder ons. Ze zijn met velen. Als we ze vinden maken we ze allemaal af. Wanneer Estyr Bosvelt solliciteert naar een vertrouwensfunctie bij Binnenlandse Zaken wordt ze voor het bijbehorende veiligheidsonderzoek geïnterviewd door de AIVD. De dienst blijkt in het bijzonder geïnteresseerd in Estyrs verloofde Jean-Pierre, een paleogeneticus die een jaar eerder omkwam bij een verkeersongeval. De vragen brengen haar terug naar de periode net na Jean-Pierres dood, toen ze geconfronteerd werd met het dubbelleven dat hij leidde, en toen ze leerde dat je sommige fossielen maar beter met rust kunt laten.

We lezen dit verhaal vanuit verschillende invalshoeken en personages. Afwisselend lezen we in het heden over de sollicitatie van Estyr bij Binnenlandse Zaken. Ze stellen haar een heleboel vragen omwille van veiligheidsredenen, en hierdoor krijgen we zicht op wat er allemaal gebeurd is. Verder zien we ook via gebeurtenissen in het verleden, vlak na de dood van Estyrs verloofde, wat er aan de hand is. Estyr vermoedt dat haar verloofde geen ongeval heeft gehad, maar vermoord is geweest. Ze gaat na waar haar verloofde mee bezig was, zijn laatste onderzoek. Dat brengt haar naar Spanje, het Baskenland en Frankrijk en in veel gevaarlijke situaties.

Af en toe krijg je briefwisseling te lezen dat zich in het verleden heeft voorgedaan, zoals uit de 18de  eeuw van Kapitein Eustace de Verval of uit de 15de eeuw van inquisiteur José de la Riada. Daarbovenop volgen we ook Amir die de opdracht heeft gekregen de verdachte dood te onderzoeken van drie wetenschappers.

Je zou dus denken dat al die verhaallijnen en invalshoeken en personages voor verwarring zorgen, maar dat is niet zo, het is allemaal goed te volgen. En juist op die manier krijg je een totaalbeeld en een dieper inzicht in wat er gaande is.

Ik heb ook veel bijgeleerd over paleontologie, archeologie en andere wetenschappelijke takken die naar de origine van de mensheid onderzoek doen.

Ondanks al deze informatie blijft het verhaal spannend en ik kon het dan ook moeilijk wegleggen. Alles zit goed in elkaar; de personages, het plot, acties versus interessante feiten en het einde.

Bulnes heeft met dit boek een intelligente, scherpzinnige thriller geschreven met levendige personages en veel intrigerende informatie.