woensdag 31 maart 2021

Review: Hof van doorns en rozen – Sarah J. Maas



Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Niet veel later verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.

Nadat ik zoveel goeds over de schrijfster las en door een lezer mijn boekenreeks met haar werd vergeleken, kon ik het toch niet weerstaan om haar boeken eens te lezen.

Daar heb ik geen spijt van.

Het hoofdpersonage is niet de doorsnee heldin. Ze heeft gebreken, toont zich bij tijden sterk maar andere momenten zwak, maakt fouten en heeft hulp nodig van anderen. Ze is koppig, maar ook moedig en ondanks haar vooroordelen tegenover de Elfiden, houdt ze toch haar geest open voor andere mogelijkheden.

De auteur heeft de soort, de ‘Elfiden’, op een originele manier neergezet. Een mengelmoesje van diverse soorten, maar met een eigen draai.

Het enige cliché was dat Tamlin, waar Feyre op verliefd wordt, een combinatie is van lief en gevaarlijk. Dat heb ik al vaak zien passeren, maar het nam niet weg dat het een mooi, vurig liefdesverhaal is.

Maas schrijft enorm beeldend en kleurrijk. Het is lang geleden dat ik zo’n mooie vergelijkingen las. De auteur speelt met woorden alsof het niks is en zet prachtige zinnen neer waar ik jaloers op ben.

De eerste helft is relatief rustig, maar daarna wordt het spannend en kon ik niet meer ophouden met lezen.

Ik begrijp nu wel waarom de boekenreeks zo’n succes is. Het zijn heerlijke wegdroomboeken naar een andere wereld: magisch, gevaarlijk, passioneel en prachtig.

Ik ga snel verder met deel 2!

Vier op vijf sterren.

 

ISBN: 9789000348275

 

Uitgeverij: Van Goor

Pagina’s: 420

 

Prijs: 15€

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten