vrijdag 23 maart 2018

Review: Tiergartenstrasse – Erik Larson

Berlijn, 1933. William E. Dodd wordt de eerste Amerikaanse ambassadeur in het Duitsland van Adolf Hitler, in het jaar dat een keerpunt in de moderne geschiedenis zou blijken. Gedurende 1933 wordt de situatie steeds grimmiger en komt het leven van de ambassadeursfamilie in een storm terecht, vol intrige, romantiek en uiteindelijk afgrijzen als Hitler zijn ware gezicht laat zien met een uitbarsting van schokkend geweld tijdens de Kristallnacht. Doordrenkt van de gespannen sfeer van deze periode en vol indrukwekkende portretten van de bizarre Göring en de charmante maar zeer sinistere Goebbels, geeft dit boek een ooggetuigenverslag van de gebeurtenissen zoals die elkaar in hoog tempo opvolgen.
Het resultaat is een duizelingwekkend boek dat leest als een thriller, zoals de fans van Larson dat gewend zijn. Het is een verhaal over een grote dreiging die iedereen pas veel te laat heeft zien aankomen en daarmee is het een actueel en noodzakelijk boek.

Ik heb een tweeledig gevoel bij dit boek. Enerzijds hield het mijn aandacht vast tot in de kleine uurtjes, anderzijds was het niet wat ik er van verwacht had. Hoe kwam Hitler zo snel en makkelijk aan de macht? Erik Larson gebruikte daarvoor de gedetailleerde dagboeken van William E. Dodd en zijn dochter Martha om "een jaar in het leven" te reconstrueren voor Amerikanen in Berlijn van 1933 tot 1934.
William Dodd had geen idee waar hij ja tegen zei toen president Roosevelt hem de positie van ambassadeur in 1933 in Duitsland aanbood. Dodd had goede herinneringen aan het Duitsland van 40 jaar eerder, toen hij college in Leipzig had gevolgd. Bij zijn aankomst in Berlijn ontdekte hij dat Duitsland al in de greep was van terreur, slechts zes maanden nadat Hitler tot kanselier was benoemd. Naarmate de gruwelen verergerden probeerde Dodd hardnekkig de mensen in Washington ervan te overtuigen dat interventie noodzakelijk was. Zijn smeekbeden vielen meestal aan dovemans oren. De bazen van Dodd waren meer bezorgd over het terugkrijgen van de enorme schuld die Duitsland aan Amerika had.
Dodds dochter daarentegen feestte er op los en had afspraakjes met hooggeplaatste nazi’s, waaronder sommige van de verschrikkelijkste medewerkers van Hitler. Daar waar ze eerst pro het ‘nieuwe Duitsland’ was, veranderde ook haar opinie en leefde ze deels in angst, maar ook nog deels als feestend meisje.
Larson heeft veel aandacht besteedt aan details van de personages, het is een relatief makkelijk leesbaar werk en hij doet duidelijk zijn best alles begrijpelijk te maken.
Toch vond ik Larson hier en daar te uitgebreid ingaan op de kleine dingen, meer bepaald te vaak herhalend dat de saaie en vaak irritante, maar fatsoenlijke Dodd niet begrepen werd en dat zijn onuitstaanbare dochter weer eens een affaire had. Als familiedrama en verzorgde karakterbeschrijvingen niet aan jou besteed zijn, dan zou ik dit boek niet aanraden. Anderzijds krijg je daardoor een mooi beeld van de paranoia, trots, terreur en ijver die Duitsland in de jaren dertig heeft gekenmerkt.
Voor degenen die nog niet veel weten over het Duitsland in die tijd en hoe Hitler aan de macht kwam, kan dit boek een interessante, zachte en aangename kennismaking betekenen.
De grote kenners van dit deel uit de geschiedenis zullen het waarschijnlijk minder smaken.

ISBN: 9789045215051