donderdag 19 oktober 2017

Review: De alchemist - Paulo Coelho


De Andalusische schaapherder Santiago koestert van jongs af aan maar één wens: reizen, alle hoeken van de wereld onderzoeken en dan eindelijk te weten komen hoe deze in elkaar zit.Zijn dromen over een verborgen schat zetten hem aan tot een queeste.Na vele omzwervingen ontmoet hij in Egypte de alchemist. Deze beschikt niet alleen over grote spirituele wijsheid, hij kent ook de diepten van het hart waarin de laatste waarheden over onszelf verscholen liggen. Als nomaden dolen wij schijnbaar verloren door een eindeloze woestijn om ten slotte die plek te bereiken waar ook ons hart zich bevindt. De queeste naar een lotsbestemming kan gelezen worden als een ontwikkelingsroman maar ook als een wonderlijke en vooral symbolische sleutel tot onze tijd.
 

Mijn vriendin vond het een schande dat ik nooit eerder een Paulo Coelho boek had gelezen en dat voor iemand die veel leest en verschillende genres verslindt. Dus heb ik me gewaagd aan De alchemist.
Ze had gelijk, het is ongehoord dat ik het boek nooit eerder opgepakt heb, want er ging een prachtige, sprookjesachtige wereld voor me open. Niet alleen door het onderwerp, maar ook de schrijfstijl van Coelho is eenvoudig, maar toch betoverend, alsof je een van die gebroeders Grimm verhalen leest.
Doormiddel van soepele zinnen, bijzondere dialogen en magische gebeurtenissen die toch geloofwaardig overkomen, word je meegevoerd naar mythische, avontuurlijke oorden.
Het verhaal is mooi, het leest als een trein, je voelt mee met het hoofdpersonage, kortom: geen opmerkingen, alleen maar verbluft en volledig bevredigd na het lezen van dit bijzondere verhaal.
Bovendien zet het je aan het denken, geeft het nieuwe inzichten en scherpe levensobservaties.
Sterke aanrader dus, al hoef ik dat aan de helft van het lezend publiek vast niet meer te zeggen.


ISBN: 9789029516204
Pagina's: 183
Uitgeverij: Arbeiderspers
Prijs: 12,50 euro


Geen opmerkingen:

Een reactie posten