zondag 27 december 2015

Review: Slaap zacht Johnny Idaho - Auke Hulst


Een tiener met een missie, een terminale bankier en een wetenschapper gaan op zoek naar de sleutel tot het eeuwige leven. Zij komen samen op de Archipel, een zwaarbewaakte eilandstaat in de Stille Oceaan, en dompelen zich onder in deze nieuwe wereld. Wat drijft ze? En op welke manier zijn ze onherroepelijk met elkaar verbonden?


Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit is weer zo'n boek die mijlenver, torenhoog, boven de andere uitsteekt. Zo'n uniek pareltje of zoals ik het soms omschrijf tegen mijn vriendinnen: een WAW boek dat je gelezen MOET hebben (en dat voor iemand die een hekel heeft aan het woord 'moet'). De auteur heeft een unieke schrijfstijl, vind ik, lyrisch op een down to earth manier, poëtisch met een rauw randje. Door de schrijfstijl en het verhaal op zich, is het zo'n boek waar je echt geen woord van wil missen, omdat de woorden stuk voor stuk snoepjes voor de hersens en de fantasie zijn. Prachtig!
We volgen drie personages. Johnny Idaho, een jonge knul met een uiterlijk waar iedereen een beetje voor terugschrikt; hij heeft een enorm litteken dat over zijn gezicht loopt. Zijn verhaal wordt in de ik-vorm verteld. Hij is een pientere, belezen maar wat getroebleerde persoonlijkheid die koste wat koste naar 'Upside' wil, hoewel hem dat verboden is. Misschien eerst iets meer uitleg over de wereld waarin we als lezer terechtkomen, want dat is echt fantastisch en realistisch neergezet. Het is onze wereld, maar dan een parallelle versie ervan, maar toch met ontzettend veel raakvlakken. Hulst heeft op geniale wijze bestaande maatschappelijke kwesties en technologieën net een stapje verder gebracht, zoals de macht van bedrijven, sociale media, racisme, het big brother gebeuren. Een van de plaatsen in die wereld heet de Archipel en die is onderverdeeld in Downside, Midlevel, Upside en Executive. Je kunt het al raden: van arm naar rijk. Ontzettend handig en leuk is dat de kaarten van deze plaatsen in het boek zitten.
Goed, terug naar de personages. Naast Johnny hebben we ook Willem Gerson, een steenrijke CEO van een van de belangrijkste en meest meedogenloze bedrijven. Als derde hebben we een wetenschapster Hatsu, briljant in haar werk, maar gebroken op vele andere gebieden, onder andere door de dood van haar vader. Zij is in opdracht van Gerson op zoek naar een manier om onsterfelijk te zijn. Het is de eerste maal dat ik geen voorkeur voor een personage had, dat ik ieder hoofdstuk, het maakte niet uit wie van de drie ik volgde, leuk vond om te lezen. Hulst heeft ze alle drie psychologisch sterk, menselijk en geloofwaardig neergezet. Ze komen helemaal tot leven, eigenlijk net als alles in dit boek. De wereld, de 'toekomstige' (die wel heel erg dichtbij het nu liggen) visies, alles komt ijzingwekkend geloofwaardig over. Hulst kaart maatschappelijke feiten aan zonder belerend over te komen, hij heeft ze in een vermakelijk jasje gestoken, maar dat maakt ze niet minder confronterend.
Zal ik die auteur verder opvolgen? Zeker weten! Hij heeft er een dikke fan bij.
Lezen, lezen, lezen!!!
Auke Hulst

ISBN: 9789041424839
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 383
Prijs: 19,99

PS: soms deed het me een beetje denken aan mijn kortverhaal 'De man die nog 10 vingers lang te leven had' dat je hier gratis kunt downloaden (maar bijlange zo goed niet natuurlijk!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten