woensdag 9 december 2015

Review: Frankenstein - Mary Shelley

In 1816, te midden van schrijversvrienden in Italië, schreef de negentienjarige Mary Wollstonecraft Shelley het horrorverhaal dat later zou uitgroeien tot de grondsteen van de sciencefiction en een van de bekendste romans aller tijden: Frankenstein. Dit is het verhaal van de excentrieke wetenschapper Victor Frankenstein, die bezeten is van de wens om een levend wezen te scheppen. Uiteindelijk slaagt hij erin, maar de mislukte creatie wil vervolgens zijn maker - en alles waar deze waarde aan hecht - vernietigen.

Wat een ontroerend, prachtig, doch melodramatisch, verschrikkelijk verhaal. Eigenlijk zet het al je emoties op zijn scherpst. Het is geschreven in de tijd van de romantiek waarin gothic elementen in verhalen populair waren. Je merkt dit aan de schrijfstijl, die in het begin wat wennen is, maar eens je je er eigen mee hebt gemaakt, valt het je op dat het zo hoort, dat de schrijfstijl bij de donkere verhaallijn past, bij de tijdsgeest, en dat een modern geschreven versie lang niet zo pakkend en intensief was geweest.
Ik was vergeten hoe goed het originele verhaal van Frankenstein was, hoe bijzonder in al zijn eenvoud, hoe triest tussen al de schoonheid. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door Frankenstein aan de kapitein van het schip waardoor hij gered wordt. Maar je leest ook een stuk over de levensloop van het 'monster', wat gelukkig niet ontbrak.
Mary Shelly omzeilt vakkundig hoe Frankenstein het monster maakte, hoe het tot leven is gekomen. Die details ontbreken dan misschien, maar zijn ook absoluut niet nodig, zouden zeker geen meerwaarde gevormd hebben. Het gaat in dit verhaal om de relatie tussen Frankenstein en zijn creatuur, om de morele gevolgen, hoe mensen zijn, de maatschappij met al zijn vooroordelen. De hunkering van ieder wezen naar vriendschap en liefde.
Geen andere schrijfster heeft dit ooit zo treffend weergegeven als Mary Shelly. Frankenstein is een klassieker die iedereen gelezen zou moeten hebben, het is gewoonweg tijdloos en uniek.
Mary Shelley

ISBN: 9789020414394