zaterdag 24 juli 2021

Review: Nieuwe vrienden – Louise Candlish

Soms kan je leven ineens op zijn kop komen te staan. Het ene moment loopt alles op rolletjes: je woont met je partner in een prachtig huis in Londen, jullie zijn bevriend geraakt met het aantrekkelijke jongere stel Kit en Melia en samen met Kit reis je iedere dag per boot naar je werk. Het volgende moment komt Kit na de kerstdagen niet opdagen voor de bootreis naar werk en word je bij het van boord gaan onderschept door twee agenten: Kit blijkt al dagen spoorloos en Melia heeft hem als vermist opgegeven.

Tijdens het verhoor wordt duidelijk dat de politie vermoedt dat jij iets met de verdwijning te maken hebt: jullie waren een paar dagen terug na werk wat gaan drinken om de vrije dagen in te luiden en getuigen hebben jullie op de boot terug naar huis ruzie zien maken. Dat is de laatste keer dat iemand Kit heeft gezien. Je bent geschokt. Hoe komen ze erbij? Jij en Kit zijn vrienden. Ze kunnen het aan Melia vragen, zij zal voor je instaan. Nee, wat er ook is gebeurd, jij bent onschuldig. Totaal onschuldig.

Het tweede boek dat ik lees van Candlish en deze is nog beter. Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm, wat alles intenser maakt en je echt in het hoofd van het personage zit.

Ik stond continu in twijfel: ja, hij heeft het gedaan, nee, hij heeft het niet gedaan.

En wanneer je dan eindelijk te lezen krijgt wat er precies gebeurd is, gooit Candlish het hele verhaal om. De ene twist na de andere volgt dan elkaar op.