woensdag 11 december 2019

Review: Schaduw van de nacht – Tess Gerritsen

Ava Collette ontvlucht haar verleden in Boston en huurt Brodie's Watch, een oud huis in een afgelegen kustdorpje in Maine. En ook al gaan er verhalen over de rondwarende geest van kapitein Brodie, ze voelt zich er onmiddellijk op haar gemak. Totdat ze vreemde geluiden begint te horen en de dorpelingen ontfutselt wat ze liever geheim houden voor buitenstaander: iedere vrouw die het huis bewoond heeft is er ook komen te overlijden. Is de geest van kapitein Brodie ervoor verantwoordelijk of is een moordenaar van vlees en bloed de schuldige? Iemand die steeds dichter in de buurt van Ava komt...

Dit boek was een onverwachts plezier. Niet omdat het van de auteur Tess Gerritsen is, want iedere lezer van haar boeken weet dat ze goede, meeslepende verhalen schrijft. Maar omdat het een compleet ander verhaal is, iets wat ik niet van Gerritsen verwacht had.

Ava is een auteur van kookboeken. Ze heeft iets meegemaakt op oudejaarsavond wat haar met enorme schuldgevoelens heeft opgezadeld. Daarom vlucht ze voor drie maanden naar een klein kuststadje waar ze in een oud, afgelegen huis gaat wonen om er aan haar nieuwe kookboek te werken. Ze vlucht ook in de drank en omhelst de eenzaamheid van het huis. Maar is het huis wel zo verlaten? Ze ziet een man verschijnen, een man die verdacht veel lijkt op de kapitein die ooit het huis heeft laten bouwen, zo’n anderhalve eeuw geleden. En waarom is de vorige huurster zo plots vertrokken en heeft niemand meer iets over haar vernomen?

Gerritsen verweeft in dit verhaal meerdere elementen: zinderende erotiek, mysterieuze gebeurtenissen, geschiedenis, detective en de kleinstedelijke mentaliteit.

Ik vind dit een ideaal boek om even lekker in te verdwijnen, makkelijk leesbaar door de vlotte schrijfstijl en de boeiende wendingen die het verhaal neemt.

Ik hoop dat Gerritsen nog vaker dergelijke thrillers schrijft, want hoewel compleet anders dan haar Rizzoli & Isles serie, vond ik dit even aangenaam om te lezen, temeer omdat het een mix is van bovennatuurlijke elementen en de vele lagen van de menselijke psyche.

ISBN: 9789044355390

287 pagina’s

Prijs: 21,99