maandag 20 mei 2019

Review: Nerds! – Emilio Guzman & Thijs Van Domburg

Emilio Guzman en Thijs van Domburg zijn nerds. Van alle kanten wordt hun al jaren duidelijk gemaakt dat ze niet helemaal normaal zijn. Als ze nou van die jonge, knappe, hyperintelligente wetenschapsnerds waren die bij DWDD over bitcoins komen vertellen… Maar nee, ze zijn échte nerds. Gamende, striplezende Lord of the Rings-kijkende nerds. Wanneer ben je er één en hoe kom je daarachter? Hoe ga je om met je nerdy kind, geliefde of collega? En schuilt er niet stiekem in iedereen een nerd? In Nerds! maken Emilio en Thijs je wegwijs in de wondere wereld van de nerd. Met vaart, humor en kennis van zaken laten ze zien dat nerd-zijn niets is om je voor te schamen en geven ze antwoord op prangende vragen als: wie is er beter – DC of Marvel? In welke volgorde kun je Star Wars het beste kijken? En wat is nu precies het verschil tussen een strip en een comic?

Van superhelden, fantasy en sciencefiction tot action figures en bordspellen: dit boek is een ode aan de nerd. Geschreven voor doorgewinterde nerds, bijna-nerds, stiekeme nerds, en instapnerds. En voor normale mensen, die de nerd beter willen leren kennen!

Zelden heb ik zo genoten van een non-fictie boek als bij ‘Nerds!’.
Ik zag mezelf en mijn man altijd als soft nerds, maar nu blijkt dat we eigenlijk meer neigen naar de hardcore nerds. Oké, ik was dan wel een uitzondering toen ik als prille tiener (lees 1980) naar Star Trek en The Twillight Zone keek in plaats van weet ik veel wat er toen verder speelde, Stephen King als een literaire God beschouwde (en nog steeds) en dat ik later gek was op Buffy The Vampire Slayer en The X-files. Dat allemaal gaf al een beetje weg dat ik nerdish was. Maar ik dacht ook: ik kleed me niet als een nerd, ik ben redelijk populair met veel vriendinnetjes en ik houd ook soms van hippe dingen, dus dan ben ik toch geen nerd, ik houd toevallig van dezelfde dingen als hen.

Wrong! Emilio en Thijs hebben me er haarfijn op gewezen dat ik meer nerd ben dan ik dacht. Niet dat het mij iets uitmaakt, want zeker na het lezen van dit boek, ben ik er trots op een nerd te zijn.

Zelfs voor niet-nerds, misschien wel meer voor hen, is dit een uiterst vermakelijk en informatief boek. Denk nu niet dat het droog geschreven is, zeker niet. Het gebeurt niet vaak dat ik hardop bij een boek moet lachen, maar dat was bij deze schering en inslag. De auteurs behandelen de onderwerpen objectief, schrijven ontzettend vlot, en vooral met heel veel humor en scherpzinnige opmerkingen. Hilarisch gewoon!

En je pikt er als nerd een heleboel tips op. Tips voor reizen, Tv-series, games… En ben jij geen nerd, maar wel samen met een nerd in een relatie, dan moet je dit boek zeker lezen!

Wil je dus meer weten over supertoffe films, games of comics? Of wil je weten of het waar is dat een nerd zelden zijn huis uitkomt, een woonkamer heeft vol met action figures, wat hij graag eet of hoe hij denkt over religie en politiek, dan is dit een must-read boek.

Een komische én intrigerende rit door het universum van het nerd-dom.

5,5 op 5 sterren (ja, dat kan in mijn wereld. En als ik het helemaal te gek wil maken, maar wel terecht: 42 op 10 sterren (de echte nerd snapt die wel)).

ISBN: 9789038805825