zondag 28 januari 2018

Review: De vrouw in de spiegel – Dennis Lehane


Met De vrouw in de spiegel schreef Dennis Lehane een afwisselend ontroerende en psychologische pageturner, met messcherpe dialogen en levensechte personages. Dit is Lehane op zijn best. Dennis Lehane is de auteur van onder andere The New York Times bestsellers Gone, Baby, Gone; Mystic River; Shutter Island; De infiltrant en Nachtleven.
Rachel Childs was ooit een succesvolle journaliste, tot ze live op tv een inzinking kreeg. Sindsdien komt ze haar huis niet meer uit. Thuis heeft ze gelukkig een comfortabel leven met een ideale echtgenoot. Tot ze door een toevallige ontmoeting gedwongen wordt vraagtekens te zetten bij de oprechtheid van haar man. In haar zoektocht naar de werkelijkheid wordt ze een wereld ingezogen van samenzweringen, misleiding en geweld, die haar tot op de rand van de waanzin brengt. Wie is haar man?


Wat een fantastisch boek! Ik begon, denkend om een paar pagina’s te lezen, en dan iets anders te doen. Wat een misvatting bleek dat! Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen en als ik meer tijd had kunnen vrijmaken, dan in één dag.
Lehane schrijft meesterlijk!
Zijn verhaal wordt langzaam opgebouwd, en dat bedoel ik niet negatief, in tegendeel. Je leert de personages door en door kennen, hun levens en gedachten. En dat verveelt geen moment en draagt alleen maar nog meer bij aan het verhogen van de spanning.
Het eerste deel van het boek leren we vooral Rachel goed kennen en de zoektocht naar haar biologische vader. Daarvoor huurt ze o.a. tijdelijk een privédetective in. Op het eerste zicht heeft dit weinig te maken met de rest van het verhaal, maar dat is toch niet zo. En ja, ook dat deel weet Lehane boeiend en verrassend te brengen. Het beloofde nogal voor het tweede deel waarin Rachel trouwt. Dat werd meer dan uitstekend waargemaakt.
Dan volgen de verrassende gebeurtenissen elkaar sneller op. Ik had wel door waar het ongeveer naartoe zou gaan, dus het was geen grote big bang op het einde, maar dat neemt niet weg dat ik continu kleine verrassingen voorgeschoteld kreeg en geboeid aan iedere pagina gekluisterd zat.
Het verhaal zit perfect kloppend in elkaar en is verdomd verslavend.
Het is een thriller, het is een drama, het is een liefdesverhaal, het is een verhaal over verraad en vertrouwen, over vriendschap en overleven. En humor! Vergeet ik nog iets? Voeg dat er dan ook nog maar aan toe.
Een verhaal dat ik 9,5 op 10 geef (en dat alleen maar omdat ik niet weet hoe een 10 op 10 verhaal eruit hoort te zien).
Dennis Lehane

ISBN: 9789026336263
Pagina's: 396
Uitgeverij: Ambo|Anthos
Prijs: 19,99 euro


Geen opmerkingen:

Een reactie posten