dinsdag 18 juli 2017

Review: Deal met de duivel - Steve Hamilton

Nick Mason zit al vijf jaar onschuldig gevangen voor de moord op een DEA-agent als hem de kans wordt geboden weer vrij te komen. Hij hoeft alleen maar een deal te sluiten met de meedogenloze crimineel Darius Cole. De enige voorwaarde: als je telefoon gaat neem je op en doe je wat er van je gevraagd wordt. Nick geniet van zijn vrijheid en probeert de band met zijn ex-vrouw en dochter weer te herstellen, maar dan gaat de telefoon en krijgt hij zijn eerste opdracht…

Hoe kan Nick, terwijl o.a. zijn dochter nog jong is, de kans om vervroegd uit de gevangenis vrij te komen afslaan? Nick wordt daarenboven ook nog eens rijkelijk beloond: een huis in een chique Chicago buurt, dure kleding, een klassieke sportwagen en geld zoveel hij wil. Maar uiteraard zit er een addertje, zeg maar gerust adder, onder het gras en betekent deze vrijheid niet dat hij echt vrij is. Hij krijgt een mobiele telefoon en moet dag en nacht stand-by blijven en doen wat hem verteld wordt. Voor hij zijn eerste opdrachten krijgt, probeert hij zijn ex-vrouw te bezoeken en een van de vrienden die hij beschermde de nacht dat de dingen voor hen verkeerd gingen. Maar Nick's onverwachte vrijlating komt niet bij iedereen goed aan, waaronder bij een van de medeplichtigen tijdens die noodlottige nacht vijf jaar eerder, alsook bij de politieagent die hem toentertijd arresteerde. Wanneer de opdrachten komen, moet Nick verschrikkelijke dingen doen, dingen die hij niet eens kon inbeelden. Wat is belangrijker: zijn geweten of zijn vrijheid?
Een supervlotte, boeiende thriller die leest alsof je naar een film aan het kijken bent.
Er zitten enkele sterke en gedenkwaardige personages in en dodelijke karakters aan weerszijden van de wet. Nick is geen perfect goede kerel en gelukkig maar, zijn antiheld persoonlijkheid is juist charmerend, voelt levensecht aan. Alleszins een karakter waar je voor juicht en makkelijk in mee kan voelen.
De omgeving, namelijk de stad Chicago, is perfect voor deze stijlvolle misdaadroman met een lichte film noir sfeer. Je moet wel tegen een behoorlijke portie geweld en emotionele conflicten kunnen, want de vele actiescènes spetteren en kraken. Maar wees getroost, er zit ook een beetje romantiek in, zodat het verhaal af en toe een luchtige ondertoon krijgt. Een strakke plotontwikkeling, soms wat voorspelbaar, maar niet zo zeer dat het de spanning bederft.
Een uitstekende start voor een  - naar het schijnt - serie verhalen rond Nick Mason. Geen paniek, dit boek is ook prima als alleenstaand deel te lezen.
Steve Hamilton

ISBN: 9789024576333