vrijdag 19 februari 2016

Testing: Elke dag een droom - dromendagboek + VLOG


Wist je dat je alleen droomt over dingen die je al kent? Je 90% van je droom vergeet? 12% van alle mensen alleen in zwart-wit droomt? Dromen nooit gaan over waar ze over gaan? Mensen zeggen weleens dat ze nooit dromen, maar volgens wetenschappers droomt een mens per nacht gemiddeld wel vier tot zeven keer!
Dromen zijn denkpatronen van overdag die 's nachts worden doorgezet, maar waarbij elke logica ontbreekt en waarin alles mogelijk is. Door het bijhouden van Elke dag een droom krijg je inzicht in terugkerende dromen, kun je relaties leggen over wat je meemaakt en wat je droomt en patronen ontdekken in je eigen dromen of nachtmerries.



Vrienden weten dat een van mijn obsessies dromen zijn, de dromen van 's nachts wel te verstaan, al droom ik overdag ook vaak, maar dat is een andere soort. Al sinds ik negen jaar ben houd ik mijn dromen bij; ik heb dan ook al heel wat schriftjes volgeklad. Echter, als schrijfster wil ik zo veel mogelijk de droom in detail neerpennen, met dialogen, sfeertekening, personagebeschrijving etc. En dat is nou het enige nadeel aan het dromendagboek 'Elke dag een droom': er is te weinig ruimte om de droom te beschrijven. Ik heb er een oplossing voor gevonden, maar netjes is anders (zie afbeelding); ik schrijf gewoon door. Maar ze hadden dus beter één droombeschrijving per pagina gedaan, in plaats van drie (althans, toch voor mij).

Dat was echter ook het enige nadeel, want verder zit het dagboek prachtig in elkaar. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden met een belangrijk aspect bij het dromen: de emoties, hoe de droom ervaren werd. Dat strookt namelijk niet altijd met de inhoud. Ik kan over een monster dromen en het grappig vinden, terwijl iemand anders het als eng zal ervaren. Je hebt meerdere opties die je aan kan duiden. Dat is leuk én belangrijk, want zo sta je ook stil bij de gevoelens die je had en niet enkel bij de inhoud.

De uitvoering van het dagboekje is ook mooi en uiteraard passend, met illustraties als de dromenvanger (iedere gerespecteerde droomverslaafde heeft er eentje boven zijn bed hangen) en de veren van de dromenvanger.

Er is ook ruimte om een onderwerp aan de droom te geven en dat is soms best grappig om te doen: bedenken wat voor 'titel' je nu weer aan de droom zult geven. Zo heb ik bijvoorbeeld 'Donkere stad' 'Einde van de wereld?', 'Boten/schepen' en 'Maximaal licht'. Door een titel of onderwerp aan de droom te geven, denk je meteen ook na over de essentie van de droom en dat geeft dan weer soms opheldering over wat de droom voor jou te betekenen kan hebben.
Bovendien is het dromendagboek ideaal voor mensen die zich hun dromen meer willen gaan herinneren, want dat is net als met spiertraining: hoe vaker je ermee bezig bent, hoe beter je er in wordt.
Leuk voor jezelf en om cadeau te geven!

ISBN: 9789045319452
Uitgeverij: BBNC
Prijs: 12,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten