woensdag 17 februari 2016

Review: Bibliotheek der zielen (Het derde boek van de bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine) - Ransom Riggs


Jacob Portman ontdekt een krachtige nieuwe gave. Maar nog voor hij die echt onder controle heeft, moet hij al op een reddingsmissie vertrekken. Samen met Emma Bloom, het meisje dat vuur kan maken met haar handen, en de pratende hond Addison probeert hij zijn bijzondere vrienden te redden uit een zwaarbewaakt fort.

Het drietal reist van hedendaags Londen naar Devil's Acre, de ellendigste achterbuurt die Engeland ooit heeft gehad. En uitgerekend op deze afgrijselijke plek wordt de laatste strijd geleverd. De strijd die het lot bepaalt van de bijzondere kinderen én hun geliefde schoolhoofd mevrouw Peregrine.
Bibliotheek der zielen is de spectaculaire afsluiter van de veelgeprezen succesreeks rond de bijzondere kinderen. Een zenuwslopende Young Adult met meer dan vijftig nieuwe foto's!


Deze boeken zijn mijn serie-aanrader voor 2016. Wat zeg ik: serie-aanrader voor de afgelopen jaren! Ik zal de boeken enorm missen, dat zegt dus al genoeg. Ze zijn uitermate bijzonder, net als de hoofdpersonages, dus waar te beginnen met mijn recensie?
Het is een reeks die ik vast en zeker nog eens opnieuw zal lezen.
Het plot zit goed in elkaar, alles wordt duidelijk uitgelegd en komt mooi samen. Wat meer complexiteit had gemogen, maar miste ik niet per se.
De setting: de krotwijken van Londen geeft Riggs met woord en beeld heel erg scherp en sfeervol weer.
De foto's zelf zijn weer stuk voor stuk pareltjes: luguber, intrigerend of fascinerend, maar altijd raken ze je op een onverwachte manier. Naar sommige blijf je kijken, alsof je gehypnotiseerd bent en alle details er in wilt ontdekken. Soms had ik wel een beetje het gevoel dat de auteur aan bladvulling deed of dat hij het verhaal rekte omwille van de foto's, maar in dit boek (deze reeks) kan ik dat nog aanvaarden.
De personages vond ik leuk om te volgen, genoeg uitgediept om ze goed te leren kennen. Maar ik moet zeggen dat niet Jacob mijn favoriete personage was, ik vond dat hij zijn krachten te snel onder controle had. Emma, Sharon en anderen vond ik aangenamere personages. Caul had als slechterik iets overtuigender kunnen zijn, maar het ging nog net goed (of slecht). De romance tussen Emma en Jacob vond ik goed weergegeven, niet zo slijmerig als in vele YA boeken.
Het einde laat me met een bevredigend, emotioneel gevoel achter; een perfect einde dus (hoewel in dit geval ik de reeks liever niet geëindigd had gezien, maar daar had ik het al over).
De personages, het verhaal, de vormgeving met al die prachtige zwart-wit foto's, alles was gewoon uitermate goed, origineel en vooral... bijzonder!
Negen op tien!
Ransom Riggs

ISBN: 9789044820577
Uitgeverij: Clavis
Pagina's: 507

Prijs: 21,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten