vrijdag 23 december 2022

Review: November - Thomas Olde Heuvelt

Welkom in Lock Haven, Washington, waar de gelukkigste straat van de Verenigde Staten zich bevindt. Als je door Bird Street zou wandelen, zou je zien dat het de bewoners voor de wind gaat, want er staan kasten van huizen. En als je de bewoners zou ontmoeten, dan valt het op dat ze allemaal oprecht gelukkig zijn. Ze hebben succesvolle carrières, doen precies de dingen die ze altijd al wilden doen en ze zijn allemaal gezond. Fysiek, mentaal én spiritueel: het zijn stuk voor stuk vitale, weldenkende en – de meesten van hen althans – ruimhartige mensen. En hun kinderen? Die zijn perfect. Ieder van hen is getalenteerd. Een belofte. Je zou kunnen zeggen dat het de bewoners van Bird Street iets té goed gaat.

Tot het november wordt. Dan breken de Donkerder Dagen aan. Luana en Ralph weten het, en hun kinderen Kayla en Django ook. Ieder jaar in november slaat hun geluk om en worden ze juist overvallen door ongeluk. Daar zijn de pijntjes, de domme pech, de financiële tegenvallers. Periodes van ziekte, mentale verwarring en depressie. Meestal niets onoverkomelijks, maar de Donkerder Dagen kunnen ze elk jaar maar beter uitzitten. Na een week of vier is het voorbij en keert het geluk terug... maar wel tegen een prijs.

Iemand moet sterven in de bossen achter hun huis. Gebeurt dat niet, dan grijpt het onheil om zich heen. En elk jaar stellen Luana en Ralph zich de vraag: hoeveel is een mensenleven waard?

Met November, een moderne twist op het klassieke faustiaanse pact, geeft Thomas Olde Heuvelt een ongekend duistere inkijk in de menselijke ziel. Een spectaculair nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre.

Er komen nogal wat namen en gezinnen in voor, maar gelukkig heeft de auteur vooraan in het boek een lijstje opgesomd van alle bewoners in Bird Street, zodat je daar in het begin naar terug kan grijpen.

We volgen vooral het gezin van Luana en Ralph, en hun kinderen Kaila en Django. Je weet al gauw wat er gaande is in Bird street, maar dat zorgt er niet voor dat het verhaal minder boeiend wordt. De auteur duikt heel diep in de menselijke psyche, de morele grenzen waar mensen overheen gaat als het water echt hoog staat. En vooral wat ze overhebben voor hun geliefden.

Het is niet zo dat ik het boek niet kon wegleggen, maar ik heb veel plezier eraan beleefd en vond het spannend. Het gegeven van een pact met de duivel is dan misschien niet nieuw, maar absoluut wel hoe de auteur dit heeft aangepakt. Bijzonder origineel.

De schrijfkunst van de auteur is bovendien weergaloos. Echt meesterlijk, zowel in het beschrijven van de personages, de griezelige gebeurtenissen, als de omgevingen. Weinigen kunnen hem dit nadoen.

Na voor mij de mindere 'Echo', kwam het veel betere 'Orakel' en ook met dit boek heeft hij weer een aardig staaltje schrijfkunst laten zien.

9789022591116