zaterdag 7 augustus 2021

Review: Het weekend – Charlotte Wood

In de prijswinnende roman Het weekend van Charlotte Wood komen drie vriendinnen nog één keer samen in het strandhuis van hun overleden vriendin. Uitgeroepen tot Boek van het Jaar 2020 door The Times.

In de weergaloze roman Het weekend van Charlotte Wood zijn Jude, Wendy, Adele en Sylvie al hun leven lang vriendinnen. Hun vriendschap is rotsvast, warmhartig en eerlijk, maar wanneer Sylvie overlijdt, lijkt de grond onder de voeten van de anderen weg te glijden. Zoals elk jaar komen de vriendinnen een weekend samen in Sylvies strandhuis, alleen dit keer niet om te feesten, maar om het op te ruimen voor de verkoop. Zonder de evenwichtige Sylvie komen er echter frustraties en pijn uit het verleden boven water. Opvliegende karakters, ongenode gasten, te veel wijn en een oude hond zorgen voor een explosieve situatie en de vriendschap dreigt voorgoed uit elkaar te spatten.

Genomineerd voor de Miles Franklin Award, de Prime Minister’s Literary Award en de Stella Prize 2020. Tevens door The Times uitgeroepen tot Boek van het Jaar 2020.

Wat een prachtig boek! Ik heb er intens van genoten. Het is verademend dat de hoofdpersonages, de drie vriendinnen, zeventigplussers zijn. Hoe de auteur het gedaan heeft, is onbegrijpelijk, want het leek wel of ze zelf zo oud is, wat niet zo is.

Al ben ik een stuk jonger, ik kon me door de beschrijvingen volledig in de personages inleven. De ouderdomsverschijnselen, het verleden waar soms met weemoed op teruggekeken wordt; het kwam allemaal heel geloofwaardig over zonder belerend te zijn. Met scherpe observaties, af en toe diepgaand en af en toe luchtig en humoristisch, geeft de auteur het leven van de drie vrouwen weer. Hun vriendschap dat met momenten heel sterk was en op andere momenten amper aanwezig, hun fouten en overpeinzingen. Hoe ze zich ergeren aan elkaars karaktertrekken en ondanks hun verschillen toch een diepe band hebben en er voor elkaar zijn.

De auteur heeft bovendien een prachtig taalgebruik; mooie omschrijvingen en treffende vergelijkingen. Je wil gewoon ieder woord opslorpen.

Een onvergetelijke roman over ouder worden, vriendschap, familie, relaties, spijt en hoop.

5 op 5 sterren, dik verdiend.