woensdag 29 juli 2020

Review: Door het sleutelgat – Ruth Ware



Wanneer Rowan online een vacature tegenkomt, lijkt het bijna te mooi om waar te zijn: een betrekking als inwonend oppas met een onthutsend riant salaris. Als ze arriveert bij Heatherbrae House, valt ze meteen als een blok voor deze luxueuze slimme woning en de perfecte familie die er woont.

Wat ze niet weet is dat ze in een regelrechte nachtmerrie terechtkomt – een die eindigt met een dood kind en met Rowan in de cel, beschuldigd van moord.

Ze weet dat ze fouten heeft gemaakt. Maar ze is niet schuldig – zeker niet aan moord. Wat betekent dat iemand anders dat wel is...




Rowan schrijft uit de gevangenis een brief aan een advocaat. Daarin doet ze het hele verhaal uit de doeken, vanaf haar sollicitatie voor nanny tot aan de beschuldiging van moord op één van de kinderen waarvoor ze moest oppassen. Ze smeekt de advocaat in haar onschuld te geloven en belooft hem de volledige waarheid te vertellen.

Zodra ze voet zette in Heatherbrae beginnen de moeilijkheden al. De kinderen zijn lastig, de vader is anders dan hij doet uitschijnen en er gebeuren vreemde, onverklaarbare dingen. Het put Rowan uit en drijft haar bijna krankzinnig. En dan is er de dood van een van de meisjes. Rowan zweert dat ze er niks mee te maken heeft.

Ik vind dit het sterkste verhaal van Ware tot nu toe. Ik dacht dat ik wist hoe het zat, maar ik bleek het verkeerd te hebben. Toen dacht ik weer dat ik wist hoe het zat, en weer had ik het verkeerd. Dat gebeurde een aantal keren, tot op het einde van het boek. En zelfs dan, op de allerlaatste pagina’s, krijg je met nog een reeks verrassingen te maken.

Het plot zit ongelooflijk goed in elkaar en is tergend spannend. Ik wilde het boek af en toe wegleggen, omdat ik het nog niet uit wilde hebben. Ik genoot te veel van het verhaal.

Een ware pageturner waarbij je iedereen verdenkt, behalve de dader. Bereid je voor op een rollercoaster van vermoedens en verrassingen, en zorg dat je op het einde van het verhaal zit, want de schok zal je doen omvallen.

Vijf op vijf sterren.



ISBN: 9789024588596



Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina’s: 310



Prijs:  19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten