woensdag 27 mei 2020

Review: Rome - eeuwige stad – Ferdinand Addis



De mythe van Rome – 2500 jaar epische geschiedenis – op weergaloze wijze tot leven gebracht

Een intrigerend portret van een stad in het hart van de westerse beschaving, tot leven gebracht in 22 hoofdstukken die de 2500 jaar geschiedenis op geheel nieuwe wijze beschrijven.

Ferdinand Addis laat de mythe van Rome op unieke wijze tot leven komen aan de hand van dramatische sleutelmomenten uit haar geschiedenis. Elk hoofdstuk is een prachtig essay van verfijnde, tot de verbeelding sprekende en verhalende autonome geschiedenis, of het nu de moord op Julius Caesar, de grootschalige verwoesting van de stad door de Galliërs in 387 voor Christus, de bouw van het Colosseum en het lot van de gladiatoren, Bernini's werk aan de Sint-Pieter, de brute verpulvering van de droom voor een republiek in 1849, de sinistere aftakeling van Mussolini's eerste staat, of het betoverende maar corrupte Rome uit Fellini's La dolce vita is. Rome: Eeuwige Stad is een epische, caleidoscopische geschiedenis van een stad die tot ieders verbeelding blijft spreken.




Review door Tony

Ik lees nagenoeg alle boeken die over het fascinerende Rome verschijnen, en dit boek is een zeer leuke toevoeging.

In dit prachtig en vlot geschreven boek behandelt de auteur 22 belangrijke punten, zoals de wolfskinderen, gladiatoren, romegangers, het getto etc. Waar is het allemaal mee begonnen? Wat is er nu precies allemaal gebeurd? Met veel kennis en een scherpe blik beschrijft hij die punten.

Je merkt ook de hartstocht van de auteur in ieder verhaal. Hij gebruikt hiervoor ook literaire bronnen, zoals Plautus en Goethe, om zijn verhaal nog beter voor te stellen.

De auteur behandelt ook literatuur en kunst, waar ik mijn hart aan kon ophalen. Als geschiedenis- en Romeliefhebber heb ik er enorm van genoten. En zelfs nog veel van opgestoken. Addis heeft me op veel punten een nieuwe kijk bezorgd en ik heb dan nog lang, nadat het boek uit was, over veel van zijn analyses nagedacht.

Minpuntjes: de auteur gaat niet verder dan de jaren vijftig. Ik had graag nog meer gelezen over het hedendaagse Rome. En sommige stukken zijn wat verwarrend en chaotisch geschreven.

Hier en daar mooie afbeeldingen en kleurenfoto’s, en prachtige hardcover uitvoering en binnenwerk.

Een boek dat ik, ondanks de dikte, heel snel uithad.

Aanrader voor alle lezers, niet enkel liefhebbers van historische boeken.

Vier op vijf sterren.



ISBN: 9789045218427

Hardcover

Uitgeverij: Karakter Uitgevers

Pagina’s: 670

Prijs: 39,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten