zaterdag 11 januari 2020

Review: Sluit alle deuren – Riley Sager



Sluit alle deuren is de nieuwste thriller van Riley Sager, bekend van De laatste meisjes en Mijn laatste leugen. Spannend van begin tot eind; Stephen King, Karin Slaughter en Lisa Gardner zijn al fan.

In Sluit alle deuren begint Jules Larsen aan een nieuwe baan als housesitter in het exclusieve appartementencomplex Het Bartholomew in Manhattan, New York. Er zijn maar een paar regels: geen bezoek ontvangen, elke avond in het appartement doorbrengen en de andere bewoners niet storen.

Jules staat op straat, dus ze is maar wat blij met dit buitenkansje om haar oude leven achter zich te laten. Ze valt een beetje uit de toon tussen de superrijken, maar trekt op met een andere oppasser, Ingrid. Niets is wat het lijkt, vertelt Ingrid, die met de dag banger lijkt te worden. Jules doet haar angst af als onzin, maar dan verdwijnt Ingrid spoorloos en komt Jules erachter dat zij niet de eerste oppasser is die vermist raakt.




En weer flikt Sager het hem, al drie boeken op een rij, drie toppertjes.

Jules, met geen cent op zak en zonder onderdak, krijgt een droombaan aangeboden. Op een enorme luxueuze flat passen in een van de gerenommeerdste gebouwen van New York: Het Bartholomew. En ze krijgt er nog fors voor betaald ook. Ooit droomde ze, samen met haar zus, om in dat historische gebouw te wonen, en het is haar gelukt. Jammer genoeg kan ze haar vreugde met niemand delen. Haar zus is jaren geleden vermist geraakt en haar ouders zijn gestorven.

Het spreekwoord: ‘Als iets er te goed uitziet, is het dat waarschijnlijk niet’, gaat op voor haar droombaan. Al gauw komt ze te weten dat vorige flatoppassers mysterieus verdwenen en hoort ze vreemde geluiden in haar flat. Wanneer er weer een flatoppasser verdwijnt, en meisje waarmee Jules net bevriend raakte, gaat Jules op onderzoek uit. Ze komt heel wat donkere, geheimzinnige zaken op het spoor.

Ik kan niet te veel verklappen over dit mysterieuze verhaal dat weer vol zit met onverwachte wendingen. Een trademark van de auteur, lijkt het wel. Weer had ik een paar keer dat ik dacht dat ik wist waar het heen zou gaan, dat ik wist wat er gebeurde in het gebouw, en weer had ik het volkomen mis.

Boeiend tot en met. Niet zo vaak heb ik een boek zo snel uit als een van Sager.

Alles klopt: de spanningsopbouw, het plot, de personages. Het verhaal is ook een heerlijke mix van het bovennatuurlijke en de donkere kanten van de menselijke ziel.

Geloof me, dit boek wil je gelezen hebben, en ik hoop van harte dat het verfilmd wordt.

En dat er gauw een nieuw boek van deze auteur verschijnt. Heel gauw.

Vijf sterren!






ISBN: 9789026347597

Uitgeverij: Ambo|Anthos

405 pagina’s

Prijs:  20,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten