vrijdag 31 januari 2020

Review: De weldoeners – Andrew Ridker



In De weldoeners van Andrew Ridker zit Arthur Alter in zwaar weer. Hij is een middelmatige docent aan een kleine universiteit en kan zijn hypotheek niet meer opbrengen, bovendien werkt hij zijn jongere vriendin op haar zenuwen, en willen zijn volwassen kinderen geen contact meer met hem. Maar zij hebben wél geld – een klein fortuin dat Arthurs overleden vrouw Francine voor hem verborgen hield toen ze nog leefde, en alleen aan de kinderen heeft nagelaten. Zoon Ethan leidt een kluizenaarsbestaan in een chic appartement in Brooklyn en dochter Maggie probeert onbaatzuchtig te zijn, maar dat lukt lang niet altijd. Arthur besluit Ethan en Maggie bij hem thuis uit te nodigen om het weer goed te maken, maar opent daarmee een doos van Pandora vol oud zeer en herinneringen.

De weldoeners is een tragikomische roman over veranderende en verraderlijke familieverhoudingen en de macht van geld. Ridker vestigt in één keer zijn naam als Great American Novelist van een nieuwe literaire generatie.




Recensie door Sofie

Deze roman gaat over verwerken, over hoe iedere persoon daar anders mee omgaat en op zijn manier verder gaat met het leven. Hoe tegenslag karakter vormt en over hoe een rouwproces mensen weer samen kan brengen.

Ik was verbaasd dat een zo’n jonge auteur zo’n prachtig verhaal kan neerpennen, zo diepgaand op de emoties en zo begripvol. Echt heel goed gedaan. Ik leefde volop mee met alle personages.

Hoewel ik in het begin voor sommige personages afkeer voelde en over hen een negatief oordeel had, veranderde dat naarmate ik ze beter leerde kennen. De auteur doet dat door hun verledens te beschrijven, waarom ze zijn wie ze zijn. Daardoor moest ik mijn oordeel danig bijschaven en kreeg ik meer begrip voor hun motivaties en gedrag.

Als dit het debuut van de auteur is dan is hij meesterlijk van start gegaan. Ik wil nu zeker al zijn volgende boeken lezen.

Een vlot geschreven roman die me vaak verraste.

4,5 op 5 sterren!



ISBN: 9789026340253



Uitgeverij: Ambo|Anthos

360 pagina’s

Prijs: 22,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten