donderdag 21 december 2017

Review: Lied der revolutie - Russell Shorto

In 'Lied der Revolutie' toont Russell Shorto op prachtige wijze waarom de vrijheid vandaag de dag nog steeds moet worden bevochten en dat de idealen van de Amerikaanse Revolutie dat waard zijn. Eerder verschenen van Russell Shorto in vertaling 'Nieuw-Amsterdam' en 'De botten van Descartes'. In 2013 verscheen 'Amsterdam. Geschiedenis van de meest vrijzinnige stad ter wereld' dat lovend werd ontvangen.
In een tijdperk waarin de grondbeginselen van de Verenigde Staten meer dan ooit onder druk staan, kijkt historicus Russell Shorto terug op de periode waarin deze beginselen werden gevormd. Op basis van bronnen die onlangs werden ontdekt, verweeft hij de levens van zes Amerikanen tot een prachtig verhaal dat een nieuwe blik werpt op de Amerikaanse Revolutie (1765-1783). De lezer maakt kennis met een Native American, een Britse aristocraat en de eerste president, George Washington, die alle drie een belangrijke rol speelden in de strijd, maar ook met drie gewone burgers - een vrouw, een slaaf en een ongeschoolde arbeider - die even heldhaftig streden om vrijheid voor zichzelf op te eisen.

Na het met veel plezier lezen van dit boek ben ik er tot mijn stomme verbazing achter gekomen dat de andere figuren naast George Washington, de eerste president van de Verenigde Staten, echt bestaande mensen zijn geweest. Zijn schrijfstijl geeft je namelijk het idee dat je een goede historische roman zit te lezen en niet een waar gebeurd verhaal. Dit boek is met gedegen en uitgebreide research geschreven, met een zeer goede opbouw en de auteur weet de puzzelstukjes van meerdere historische figuren samen te brengen tot een mooi geheel dat meerdere onderwerpen behandelt. Juist in deze tijd waarin er zoveel onvrede heerst over politiek en leiderschap en mensen worstelen met hun identiteit in het leven, is dit een zeer interessant boek. Het verhaalt namelijk niet alleen over de geschiedenis van deze mensen, maar ook over de idealen die ze nastreefden. In dit geval vooral vrijheid, zelfstandigheid en zelfbeschikking. Door over deze mensen te lezen, leer je hun individuele kijk op vrijheid en het pad of de zoektocht daarnaar kennen. Ieder op hun eigen manier dus. Ook wordt de machtsfactor behandelt en het streven hiernaar om de vrijheid juist aan banden te leggen.
Shorto is wat mij betreft een waardige opvolger van Barbara Tuchman. Vooral interessant omdat hij ook een kijk geeft over de andere landen die invloed hadden op de Amerikaanse revolutie, zoals Frankrijk en Nederland. En ook belangrijk: hoe ideeën van hun oorspronkelijke vorm in iets totaal anders kunnen evolueren.
Een dikke 8 op 10!
Russell Shorto

ISBN: 9789026332777