maandag 5 september 2016

Review: Dromerspoel - Juliet Marillier

Dromerspoel is het eerste deel van een nieuwe reeks van Zeven Wateren-auteur Juliet Marillier. In haar fantasievolle sprookjes weeft ze magie, mythologie en folklore in elke regel op de pagina. In ruil voor de hulp bij haar ontsnapping aan een lange en onterechte opsluiting, belooft de verbitterde genezeres Meidoorn geen wraak te nemen op de man die haar achter de tralies deed belanden.
Achtervolgd door haar celmaat, de stille reus Grim, trekt ze richting het noorden. Waar ze aan de rand van een mysterieus bos de komende zeven jaar iedereen moet helpen die om hulp vraagt. Zonder uitzonderingen. Als vervolgens ook de prins van het gebied hoort van haar talenten als genezeres, neemt het rustige leventje van Meidoorn al snel een onverwachte draai.

Dromerspoel is niet zozeer een spannend verhaal, als wel een waar je eindeloos bij kan wegdromen. De sfeer, de personages, de setting en de gebeurtenissen maken het tot een heerlijk gevarieerd papje waar je geen genoeg van krijgt. De 'gedwongen' vriendschap tussen Grim en Meidoorn is tastbaar gevoelig omschreven. Pas op, het gaat hier niet over liefde, het is geen zoetsappig liefdesverhaal, maar eerder een verhaal over loyaliteit, vriendschap en diepe verbondenheid tussen mensen.
Er zijn hoofdstukken geschreven uit de visie van Grim en die van Meidoorn. Zelfs prins Oran krijgt geregeld een hoofdstuk in zijn schoot geworpen. Je bekijkt het verhaal dus vanuit drie perspectieven, telkens afgewisseld en dat maakt dat het boeiend blijft. Ze zijn ook duidelijk van elkaar te onderscheiden, de auteur heeft goed de verschillen tussen de personages te pakken, hoe ze denken en voelen. Je hebt dus geen moeite de hoofdstukken uit elkaar te houden (die van Grim bijvoorbeeld bevatten kortere zinnen, hij vertelt bondiger).
Ook vond ik het verfrissend dat Meidoorn niet de typische wijze vrouw is. Door het leven in de gevangenis is ze behoorlijk gehard en het liefst heeft ze geen mensen rond zich.
Het is een rustig voortkabbelend verhaal, in mooie omgevingen, een fascinerende tijd en met intrigerende personages, dat je aandacht blijft vasthouden. Fantasie, historie, relaties, menselijke zwakten en diepten, mythes, magie, kortom een perfecte mix tussen realisme en surrealisme.

Een aanrader voor wie houdt van goede historisch getinte fantasieboeken die in reeksen verschijnen, want dit is pas boek één.
Juliet Marillier

ISBN: 9789024570379