dinsdag 13 september 2016

Review: Dinsdagnachten in 1980 - Molly Prentiss

Welkom in het New York van de jaren tachtig: een gruizige speelplaats voor ambitieuze kunstenaars, fanatieke verzamelaars en eerzuchtige critici. De stad bruist en tintelt, in galeries worden recordprijzen betaald en het is alle nachten feest.
James Bennett, een bekende recensent, ontdekt het ene talent na het andere. Raúl Engales bijvoorbeeld, een veelbelovende jonge schilder, die op de vlucht is voor de militaire dictatuur in Argentinië en zich vol overgave in de artscene stort. En dan is er Engales’ muze Lucy, die de boerderij van haar ouders heeft verlaten om op Manhattan iets bijzonders mee te maken, al weet ze nog niet precies wat. Binnen de loop van een jaar zullen de levens van deze drie mensen dramatisch veranderen, als het lot hen dwingt hun relatie tot elkaar en de kunst opnieuw te definiëren.

Wat een geweldig goed boek is dit toch weer. Waar blijven ze vandaan komen? En dit is nog wel het debuut van Prentiss. Dat belooft voor de toekomst.
New York en kunst, laat dat nou twee dingen zijn die mijn interesse wekken en dat dan gecombineerd in één verhaal: heerlijk. Dat is uiteraard niet genoeg om een goed boek te hebben. Wat dan wel?
Personages die van levendigheid van de pagina's spatten, lekker menselijk gecompliceerd, intrigerend en genuanceerd.
Het verhaal wordt vanuit drie personages verteld: Lucy, Bennett en Engales. De hoofdstukken wisselen zich telkens af; je leest over hun verleden, hoe ze in New York terechtgekomen zijn en hun huidige worstelingen om te overleven in een metropool. Het is prachtig hoe de auteur hun levens weet te verweven, hoe ze met elkaar in aanraking komen en naar elkaar toe gedreven worden. Drie totaal verschillende mensen die één ding gemeen hebben: de liefde voor kunst.
Kunst is dus een belangrijk onderdeel in dit verhaal en zelfs lezers die weinig of niks met kunst hebben, zullen er na het lezen van dit boek gefascineerd door raken. Je leest over fanatieke kunstverzamelaars, geldjagers die kunst enkel als bron van investering zien, anderen die er nooit afstand van kunnen nemen en kunst ademen, weer anderen die het als toevluchtsoord zien.
Je wordt enorm in de verlangens en ervaringen van hen allemaal meegesleept, proeft het New York van die tijd continu op je tong en de sensualiteit en emoties van kunst zijn scherp tastbaar. De auteur kan schrijven en hoe! Ze speelt met woorden en zinnen op een virtuoze manier, maar zonder aan vlotheid en spanning in te boeten. Je moet, moet, moet snel weten hoe het afloopt met de personages, alsof je ze persoonlijk kent.
Een verhaal vol passie, diepgang, drama, creativiteit, liefde en schoonheid weergegeven in het fascinerende New York van de jaren 80.
Een superdebuut!
Molly Prentiss