maandag 16 november 2015

Review: De bazaar van boze dromen - Stephen King

‘Er valt iets te zeggen voor een kortere, meer intense ervaring. Het kan inspirerend zijn, soms zelfs schrikbarend, als een wals met een onbekende die je nooit meer zult zien, of een kus in het donker, of een prachtige curiositeit dat op een goedkoop kleedje te koop ligt bij een straatverkoop. En ja, als mijn verhalen verzameld worden, voel ik me altijd een straatventer, eentje die uitsluitend om middernacht verkoopt. Ik stal mijn waren uit en nodig de lezer – dat ben jij – uit om iets te komen uitzoeken. Maar ik geef er altijd een gepaste waarschuwing bij: wees voorzichtig, mijn beste, want sommige kunnen gevaarlijk zijn.’ Stephen King

Ik ben geen fan van kortverhalen (wat vreemd is, want ik schrijf ze zelf wel vaak), maar een bundel van dé King van verhalen vertellen kan ik toch niet laten liggen. Wat de man ook schrijft, tot nu toe zijn het telkens meesterwerken.
Ook weer deze verhalenbundel: stuk voor stuk pareltjes, zowel witte als zwarte.
Bij de meeste gaat het niet zozeer over een spetterend of onverwachts slot, maar gewoon om het vertellen: het verhaal in zijn puurste vorm. Personages die er staan, die geen enkele andere auteur levensechter zou kunnen overbrengen, en die dingen meemaken, van alledaagse tot de meest bizarre. Een dikke bundel van bijna 600 pagina's bestaande uit maar liefst 20 verhalen, maar lang niet genoeg. Sommige verhalen zijn gruwelijk, sommige niet, maar altijd zijn ze meeslepend en verslind je er ieder woord van, waar het ook over gaat. Er zit slechts één bloederig verhaal tussen, zeg maar typisch horror, en dat is het eerste verhaal 'Mijl 81'. Daarvan moest ik zelfs soms slikken. De meeste griezelverhalen zijn echter vooral onderhuids griezelig, geniepig griezelig, bijvoorbeeld door de slechtheid in de mens.
Mijn favoriet? Hmm, erg moeilijk, omdat ze zo verschillend zijn van elkaar, maar dan zou ik gaan voor 'Leven na de dood' en 'Ur'.
'Leven na de dood' gaat over tja, hoe ziet het leven er na de dood uit. Het had een erg goed gevonden twist. 'Ur' zat dan weer boordevol originele elementen waar ik telkens enorm van genoot en waarvan ik zeker ben dat iedere lezer zal zeggen: 'O, had ik dat apparaat maar!' (en nee, ik zal niet zeggen wat of hoe, het is veel leuker om het zelf te lezen).
Ieder verhaal zet aan tot nadenken, blijft een poosje nasidderen, dus het is niet aan te raden er te veel na elkaar te lezen. Je hoofd zou zomaar ontploffen!
Neem nou 'Moraal': jeetje, je ziet het wel en niet aankomen wat er gebeurt. Een diepzinnig verhaal waarbij je continu de karakters wilt toeroepen: NIET DOEN, OEN.
Hoewel ieder verhaal sterk uitgewerkte personages heeft, we zijn niet minder gewend van King, zitten er toch bij die er uit springen. Je voelt echt ongelooflijk mee met de personages in 'Herman Wouk leeft nog', zelfs al heb je geen kinderen.
Leuk extraatje: voor elk verhaal vertelt Stephen King hoe hij op het idee gekomen is of wat hem inspireerde om het verhaal te schrijven, en dat op een erg persoonlijke manier.
Ah ja, laat ik maar gewoon besluiten met: het maakt niet uit of je houdt van lange of korte verhalen, het maakt niet uit welk genre je graag leest: dit boek zal iedere lezer van zijn sokken blazen of beroven van zijn gezond verstand.
Stephen King

ISBN: 9789024569885
Pagina's: 576