woensdag 4 december 2019

Review: It – Stephen King



Pennywise is terug, en angstaanjagender dan ooit!

It (Het) van Stephen King draait in september 2017 in de bioscoop.

In It brengt een achtentwintig jaar oude belofte zeven volwassenen terug naar Derry, Maine. Hier vochten ze als tieners tegen de clown Pennywise die het voorzien had op jonge kinderen.

Omdat ze niet zeker wisten of ze het monster definitief hadden verjaagd, beloofden ze terug te keren als Pennywise weer van zich liet horen. Nu er opnieuw kinderen worden ontvoerd en vermoord in Derry is het tijd om terug te gaan naar hun geboortestad om de demon die loert vanuit het riool eens en voor altijd uit te schakelen.




(Review door Bolle)

Ik heb de film nooit gezien en kende het verhaal dus niet.

Ik ben sowieso een grote King fan. Sinds het eerste boek dat ik van hem las, verslind ik ze allemaal. Ook ‘It’ heeft me weer vele aangename leesuren bezorgd.

Gruwelijk? Ja, maar ik vond het meevallen. Misschien omdat we al zoveel gruwelijks op TV zien en je al lezend nog altijd zelf invulling geeft aan de beelden, in tegenstelling tot een film.

Het verhaal is mooi opgebouwd en omvat twee perioden in de tijd. Flashbacks naar het verleden van de volwassenen, toen ze nog kinderen waren. King maakt die overgangen geniaal. Iedere laatste zin van een tijdsperiode laat ie vloeiend overgaan in de eerste zin van de volgende tijdsperiode.

Het verhaal is uiteraard ontzettend spannend, en ondanks de dikte van het boek was het nergens langdradig. Maar daarom is King dan ook een meesterlijke verteller: meer dan 1000 pagina’s voelen bij hem aan als een boek van gemiddelde dikte. Het verhaal blijft de spanningsboog behouden.

De geest van King is ongelooflijk, ik blijf me verbazen waar hij zijn ideeën vandaan haalt, hoe hij zo levendig zijn personages neer kan zetten.

Ook weer in dit verhaal zorgt King ervoor dat de vreemdste gebeurtenissen, de meest fantastische dingen, toch geloofwaardig overkomen, en je gelooft dat ze werkelijk zouden kunnen gebeuren.

Het enige minpuntje is praktisch van aard. Een lijvig boek als dit is niet makkelijk vast te houden.







ISBN: 9789024586790

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

1168 pagina’s

Prijs:  15


Geen opmerkingen:

Een reactie posten