vrijdag 9 augustus 2019

Review: Er was eens iets anders – Danielle Teller

Er was eens iets anders van Danielle Teller is een even heerlijke als intelligente hervertelling van Assepoester, met een nieuwe rol voor de "boze' stiefmoeder. Dit prachtige en ontroerende verhaal nuanceert en verrijkt het thema goed en kwaad in de klassieke sprookjes.

Als er in het land geruchten de ronde doen over de wrede opvoeding van de nieuwe prinses Assepoester, besluit haar stiefmoeder Agnes het ware verhaal te vertellen.

De tienjarige Agnes wordt door haar arme boerenfamilie weggestuurd om bij een wasserij te gaan werken. Na enkele jaren ontvlucht ze haar tirannieke bazin, raakt onderweg zwanger en weet uiteindelijk als alleenstaande moeder een bestaan op te bouwen. Door een ongelukkige gebeurtenis keert ze terug naar het landhuis met de wasserij. Daar wordt ze het kindermeisje van Assepoester. Ze worstelt met haar liefde voor dit meisje dat haar stiefdochter wordt en uiteindelijk de gevierde prinses die de onbereikbare fantasieën van velen belichaamt.

Dit boek is werkelijk de verrassing van dit jaar – in strikt positieve zin, en ik durf zelfs te beweren dat het tot nu toe een van mijn favorieten is, wat ik totaal niet had verwacht.

Het is niet zomaar een spin-off van het sprookje Assepoester, het is een volwaardige, knappe, kwalitatieve roman op zich.

Het is dat je weet dat het over de stiefmoeder van Assepoester gaat en het zogenaamd werkelijke verhaal van Assepoester, anders zou je denken dat het een fictief-historische roman is over het hof, de harde leefomstandigheden van de arbeiders en bedienden uit die tijd, hoe er neergekeken werd op vrouwen en ze geen bezittingen mochten hebben. Kortom; in mijn ogen een prachtig historisch verhaal met een knipoog naar Assepoester.

De auteur heeft het sprookje subtiel in het grote verhaal verweven, zodat je wel bepaalde details herkent (de grote gouden koets, het verliezen van haar schoen, het op zolder leven tussen de dieren etc.), maar dat het toch heel geloofwaardig overkomt. Het zou echt gebeurd kunnen zijn. Volgens mij weet de auteur ontzettend veel over deze periode, de middelleeuwen, of ze heeft gedegen research gedaan.

Teller schrijft ook prachtig, met omschrijvingen die bij de tijdsgeest passen. Je wordt meegevoerd in de sfeer, in het verhaal, en je zuigt echt ieder woord op. Ik kon het boek amper wegleggen.

Een meeslepende roman over moederschap, ontberingen, moed, krachtige vrouwen, wraak, liefde en vriendschap.

Een sterke aanrader!