woensdag 20 september 2017

Review: De Tschai cyclus - De Dirdir & De Pnume - Jack Vance

De tweede en laatste omnibus van De Tschai-cyclus. Bevat de boeken De Dirdir en De Pnume.
Adam Reith, gestrand op de planeet Tschai, is vastbesloten een manier te vinden om naar de Aarde terug te keren.
Hij wil in het geheim een Adam Reith, gestrand op de planeet Tschai, is vastbesloten een manier te vinden om naar de Aarde terug te keren. Hij wil in het geheim een ruimteschip bouwen, maar om onderdelen te kopen heeft Reith geld nodig. Véél geld. Hij vat een gewaagd plan op om de nodige rijkdom te vergaren en trekt de Carabas in, het reservaat waar de wrede Dirdir voor de sport op mensen jagen. Maar Reith weet niet dat zijn activiteiten ook de aandacht hebben getrokken van de mysterieuze Pnume, en die blijken hun eigen plannen met hem te hebben…
De Tschai-cyclus is één van de meest geliefde avonturenromans uit de hoogtijdagen van de sciencefiction. Jack Vance schept een wereld met buitenissige culturen, religies, en gebruiken zoals alleen hij dat kan.

Weer veel te veel genoten van deze laatste twee delen uit de Tschai cyclus reeks en veel te snel het boek uit. Zo onder de indruk was ik van de eerste twee delen dat ik pers se de laatste ook wilde lezen, en maar goed ook. De constante kwaliteit van de vier verhalen maken dat ik het jammer vind dat er niet meer boeken over deze tot leven gewekte planeet zijn. En een planeet tot leven wekken is namelijk wat Vance meesterlijk doet en dat doet hij niet alleen door de natuur en de omgeving te beschrijven, maar ook door met prachtige karakters en persoonlijkheden op de proppen te komen, en inventieve culturen. Je begrijpt waarom Vance een inspiratie is geweest voor velen, want je raakt aangestoken om ook zo'n prachtige wereld te creëren en zulke mooie verhalen neer te pennen. Helemaal als sci-fi moet je dat soort boeken ook niet beschouwen, want het heeft een soort culturele diepere laag, scherpe maatschappelijke observaties en intrigerende toekomstvisies.
Ik ben nooit een grote sci-fi lezer geweest, maar de Vance boeken zorgen dat ik trek krijg in meer, en zeker in zijn boeken.
Jack Vance

ISBN: 9789021407173