woensdag 15 november 2017

Review: Schone slaapsters - Stephen King & Owen King


Over de hele wereld gebeurt er iets vreemds als vrouwen in slaap vallen; ze worden langzaam omhuld met een coconachtig weefsel - en ze worden niet meer wakker. Maar als het weefsel dat hun lichaam omhult wordt aangeraakt of aangetast, worden de vrouwen agressief en enorm gewelddadig.
In het Amerikaanse stadje Dooling verspreidt het virus zich vanuit de vrouwengevangenis en gaat het over op alle gevangenen, met uitzondering van één. Er doen al snel verhalen de ronde over deze Evie: is ze een medische rariteit of het kwaad dat het virus veroorzaakt? De achtergebleven mannen in het stadje, overgelaten aan hun primaire instincten, raken slaags met elkaar terwijl de sheriff van Dooling, Lila Norcross, vecht om wakker te blijven.
Ondertussen ontwaken de vrouwen die in slaap zijn gevallen in een compleet nieuwe wereld...


WAW! Dit boek is GOED! Normaal gezien houd ik er niet van om woorden in kapitaal te zetten, maar bij dit boek kan ik niet anders. Het geniale van dit verhaal kan niet genoeg benadrukt worden.
Aanvankelijk dacht ik: zelfs voor een Stephen King boek zijn meer dan 800 pagina's echt wel veel. Gaandeweg, zo rond de helft van het boek, dacht ik: 800 pagina's is nog te weinig, dit verhaal is fantastisch! Hoewel ik natuurlijk wel enorm gebeten was om het einde te weten, want de spanning en verwachtingen stonden erg hoog.
Het was het eerst boek sinds lange tijd waar ik voor op bleef, waar ik mijn slaap voor liet (O, de ironie!). En ja, als slaapanaliste vond ik het onderwerp natuurlijk nog boeiender.
Als veel van dit boek van de hand is van Stephen Kings zoon Owen, dan belooft hem net zo'n mooie schrijverstoekomst.
Alles klopte aan dit boek, maar minder zijn we ook niet gewend van de koning der schrijvers. Heerlijk fantasievol verhaal en hoewel ongewoon, toch niet zo vergezocht, en geloofwaardig weergegeven.
In het begin van het boek krijg je een lijst van alle personages en die heb ik amper moeten raadplegen. Dat komt omdat ieder karakter verfijnd is uitgedacht, tot in de details consistent en allemaal zeer divers. Uiteraard geen zwart-wit, maar menselijk grijs. Sommigen waarvan je denkt dat het goeierikken zijn, hebben ook hun duistere kanten. Chapeau dat dit geschreven is door twee mannen; degenen die het gaan lezen, zullen begrijpen wat ik bedoel.
King (en andere King dus ook) zijn sterkte is een samenleving neerzetten waar je je helemaal in verliest, zo reëel dat je je er een inwoner waant, ook hier weer.
Buiten het lichte fantasy en horroraspect, toont het vooral de duistere kant van de mens. Wat gebeurt er in een samenleving zonder vrouwen, hoe reageert de mens op angst en paniek, hoe ver gaan we om onze geliefden te beschermen etc.. Niet altijd even rooskleurig uiteraard, maar wel steeds scherp en terecht weergegeven door de auteurs.
Dit boek moeten ze verfilmen!

ISBN: 9789044353013
Pagina's: 832
Uitgeverij: The House of Books

Prijs: 25 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten