dinsdag 23 augustus 2016

Review: Het bestand - Arnon Grunberg


Bestaat er een mooiere, volmaaktere werkelijkheid dan de fysieke werkelijkheid zoals wij die kennen? Voor Lillian, een 'oosterse prinses in een betrekkelijk doorsnee meisjeslichaam', is daar geen twijfel over mogelijk: het ware leven is online - daarbuiten bestaat slechts sociaal wenselijk gedrag.

De vernieuwing ofwel wedergeboorte van de mens zal in die betere werkelijkheid worden bewerkstelligd, maar eerst moet de oude mens verdwijnen.
Onder het toeziend oog van haar mentor Banri Watanuki komt Lillian als receptioniste bij het cybersecuritybedrijf BClever stapje voor stapje dichter bij haar ideaal: leven zonder lichaam, niets meer zijn dan pure intelligentie; het dierenrijk verlaten.


Lillian is een jonge meid die er nogal vreemde ideeën op nahoudt, meerdere studies geprobeerd heeft, zich sociaal isoleert op haar zolderkamer met de computer en nog thuis woont. Online voelt ze zich pas in haar element. Daar windt ze o.a. geile mannen op die ze zielig vindt en waarmee ze een beetje 'speelt'. Met twee online vrienden ontmaskert ze op een gegeven moment een pedofiel en maakt die belachelijk waardoor de man zelfmoord pleegt. Op aanraden van haar mentor Banri neemt ze een baan aan bij een veiligheidsbedrijf voor computers. Daar ontmoet ze gelijkaardige zielen, zoals Seb en Alex.
Het is het eerste boek van Grunberg dat ik lees. Meestal lees ik liever onbekendere schrijvers, maar je moet eens geproefd hebben voor je een mening kan vormen en bij dit boek sprak de flaptekst me aan. Daar heb ik me echter in vergist, de flaptekst doet toch iets anders vermoeden dan waar het werkelijk over gaat.
De personages vind ik wel fantastisch in elkaar zitten; zo wereldvreemd dat het overtuigend en geloofwaardig over komt. Ze staan er als een huis en hebben zo'n bizarre denkwijzen en gedrag dat het gewoonweg enorm leuk is.
Maar het verhaal zelf, het plot, vond ik magertjes. Ik houd wel van duistere boeken waarin de grenzen van de maatschappij verkend worden of waarin de personages me aan het denken zetten en er absurde denkwijzen op na houden, maar ergens greep het me toch niet helemaal aan. Het miste iets waardoor ik me niet helemaal kon laten meeslepen.
Goed geschreven? Zeker weten. Amusant? Merendeels wel. Zou ik nog vaker een boek van Grunberg lezen? Daar ben ik nog niet over uit.
Arnon Grunberg


ISBN: 9789038802251
Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
Pagina's: 169
Prijs: 12,50


Geen opmerkingen:

Een reactie posten